مهم ترین سوالات مشاوره قبل از ازدواج

آنچه در انتظار شما است

مشاوره قبل از ازدواج + دلایل استفاده از آن

انتخاب همسر و ازدواج یکی از مهم‌ترین تصمیم‌های زندگی هر فرد محسوب می‌شود که مشاوره قبل از ازدواج به شما کمک می کند تا این تصمیم را به بهترین حالت ممکن بگیرید. ازدواج در آینده فرد و تمامی روابط او از جمله روابط خانوادگی، روابط اجتماعی، دوستانه و… تأثیرات زیادی دارد و این مورد به درستی نشان‌دهنده اهمیت توجه به آن است.

اهمیت ازدواج و آگاهی از تأثیرات آن سبب شده تا برخی از افراد در مورد ازدواج و انتخاب همسر استرس و اضطراب زیادی داشته باشند. استرس خود یکی از مؤثرترین عواملی است که می‌تواند تصمیم شما را تحت تأثیر قرار دهد و سبب انتخاب اشتباه شود.

قبل از هر چیزی اگر نیاز داشتید تا بدانید مشاوره ازدواج چیست می توانید به مقاله منتشر شده در سایت مراجعه کنید و سپس برگردید مقاله مشاوره قبل از ازدواج را مطالعه کنید.

عشق  و علاقه رمانتیک به کسی که قرار است با او ازدواج کنید، بهترین حس دنیا است. با این حال، اگر تلاش نکنید تا با کسب آگاهی‌های لازم پایه‌های ازدواج خود را محکم کنید، شور و شوق اولیه‌ی ماه عسل ممکن است پایانی همراه با ناامیدی و عصبانیت شدید داشته باشد.

Premarital counseling is a form of couples therapy that can help you and your partner prepare for marriage. It is intended to help you and your partner discuss several important issues, ranging from finances to children so that you are both on the same page.

verywellmind.com

مشاوره قبل از ازدواج به شما کمک می‌کند تا انتظارات واقع بینانه از مسیر پیش‌رویتان داشته باشید. مشاوره پیش از ازدواج می‌تواند مهارت‌های زندگی مورد انتظار را در روزهای بحرانی و حتی روزمره‌گی که بخشی از زندگی است را به شما بیاموزد. مشاوره های ازدواج سرمایه‌گذاری در عشق است.

اگر زوجی به دوام پیوند خود مصمم باشد، احتمالاً مشکلی برای نشان دادن این نوع تعهد در مراحل اولیه نخواهند داشت، و زمانی را برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد یکدیگر و اینکه می‌خواهند ازدواجشان چه طور به نظر برسد، صرف خواهند کرد.

این نوع مشاوره برای افراد مختلف می‌تواند معانی مختلفی داشته باشد. برخی از زوج‌ها ممکن است به دنبال یک مشاور یا درمانگر بگردند تا به آن‌ها کمک کند که قبل از ازدواج، مسائل مربوط به رابطه را حل کنند.

افراد دیگری ممکن است تصمیم بگیرند در یک دوره‌ی رسمی‌تر، مانند یک دوره آمادگی قبل از ازدواج که توسط مؤسسات ارائه می‌شود، شرکت کنند. این نوع مشاوره فقط برای زوج‌هایی که مشکلات جدی دارند، نیست.

پیشنهاد ما: مطالعه مقاله میگرن چیست

مشاوره قبل از ازدواج برای هر زوجی که می‌خواهد رابطه خود را تقویت کند و پایه محکمی برای ازدواج ایجاد کند می‌تواند مفید باشد.

برای داشتن انتخاب بهتر راهکار‌های زیادی وجود دارد. یکی از اصولی‌ترین روش‌ها برای ازدواج موفق و شناخت بهتر همسر گذراندن جلسات مشاوره پیش از ازدواج است. جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد مزایای این جلسات و ضرورت گذراندن آن‌ها با ما همراه باشید.

جدول مقایسه مشاوره قبل از ازدواج با مشاوره بعد از ازدواج

مشاوره بعد ازدواج مشاوره قبل از ازدواج هدف
حل تعارض های بین فردی و ایجاد ارتباط سازنده

 ( زوج یا زوجین )

انتخاب همسر مناسب
حل مساله های بین فردی در زوج 

کمک به  زوج  برای ادامه  روند زندگی  

کمک به تصمیم گیری درست زمانی که قصد جدا شدن مطرح می شود 

حل مسائل ایجاد شده پس از جدایی زوجین و کمک به سازگاری (سوگ طلاق ، تربیت فرزند و …) 

بررسی معیار های انتخاب اولیه  

شناخت متقابل دختر و پسر

بررسی معیارهای حقیقی و هدف ازدواج

بررسی سلامت شخصیت  

بررسی نیازهای بین فردی و کارکردی 

تصمیم گیری برای انتخاب درست 

فرایند مشاوره
بازگرداندن رابطه بین زوجین  به مسیر اصلی  

بهینه نمودن کارکرد خانواده

رسیدن به  تصمیمگیری درست که ؛ 

الف )آیا ازدواج بلامانع است  یا منوط به آموزش مهارت هاي بین فردي و یا به شرط درمان است ؟ 

ب) ازدواج بهتر است صورت نگیرد و بررسی  آن مبتنی بر استدلال

نتیجه
مشاور ازدواج زوج درمانگر مشاور ازدواج درمانگر
مشاوره بعد از ازدواج به صورت یک فرایند درمانی است و  متناسب با نوع مساله زوج یا زوجین  تعداد جلسات درمان  مشخص می شود.  حداقل 5 جلسه   

(به طور کلی جلسات اولیه  به صورت مشترک  به بررسی  روابط بین فردي و ارتباطی  پرداخته می شود و سپس در طی جلساتی انفرادی مسائل شخصیتی  مورد بررسی قرار می گیرد تا در نهایت طی جلسه یا جلساتی مشترک بینش و تصمیمگیري   مناسب صورت گیرد .

تعداد جلسات
هزینه ها باتوجه به تعداد جلسات درمانی مورد نیاز متغیر است. هزینه ها باتوجه به تعداد جلسات درمانی تعیین می شود و نحوه پرداخت آن مبتنی بر توافق  بین  متقاضیان  مشاوره ازدواج  صورت می گیرد. هزینه 

مزایای استفاده از مشاوره پیش از ازدواج چیست؟

مشاوره قبل از ازدواج یک مسیر برای تثبیت کردن پایه‌های زندگی است که به زوج‌ها در آماده‌سازی برای زندگی مشترک کمک می‌کند. زوجین تمایل دارند به مشاوره ازدواج به عنوان آخرین تلاش برای نجات یک ازدواج فکر کنند تا یک فعالیت سالم قبل از ازدواج. جلساتی مشاوره برای زوجین، مانند ارائه یک قایق نجات قبل از ورودشان به اقیانوسی بزرگ است.

پیشنهاد ما: اگر در رابطه با ماریجوآنا اطلاعاتی ندارید می توانید، مقاله ماریجوانا چیست را بخوانید.

پیشگیری از بسیاری از مسائل برای ازدواجی موفق کلیدی است و می‌تواند به معنای تفاوت بین یک زوج سالم سازگار یا زوجی باشد که در مقابل چالش‌های ازدواج ناآماده و نابینا هستند.

پیشنهاد ما مقاله مرتبط با درمان اختلال خواب

در این فرآیند، زوج‌ها با کمک یک مشاور متخصص، به بررسی و بحث درباره موضوعاتی مانند ارتباط، انتظارات، ارزش‌ها، مدیریت مناقشات و مهارت‌های زندگی زناشویی می‌پردازند.

  1. مشاوره پیش از ازدواج به زوج‌ها کمک می‌کند تا بهتر یکدیگر را بشناسند و درک عمیق‌تری از نیازها و انتظارات همدیگر داشته باشند. زوج‌ها می‌توانند با این شناخت بهتر، روابطشان را بهبود بخشند و به ارتباطی سالم‌تر و صمیمی‌تر دست یابند.
  2. مشاوره  قبل از ازدواج به زوج‌ها مهارت‌های ارتباطی، مدیریت مناقشات و حل مشکلات را آموزش می‌دهد. این مهارت‌ها ابزارهای قدرتمندی هستند که زوج‌ها را در مواجهه با چالش‌ها و مسائلی که در زندگی زناشویی ممکن است پیش بیاید، قوی و مؤثر می‌کنند.
  3. مشاوره ازدواج  به زوج‌ها کمک می‌کند تا موضوعات مهمی مانند انتظارات، نقش‌های فردی، مسائل مالی و خانواده را شناسایی و بررسی کنند. این باعث می‌شود که زوج‌ها بتوانند در این زمینه‌ها به توافق برسند و از وقوع مشکلات در آینده جلوگیری کنند.

چرا باید قبل از ازدواج مشاوره بگیریم؟

اهداف مشخص شده قبل از مشاوره ازدواج عبارت هستند از:

  • بررسی کردن خصوصیات فردی هر یک از زوجین و کسب آگاهی در مورد ارزش‌های آن‌ها. هدف از کسب این اطلاعات کمک به فرد برای شناخت بهتر خودش است.
  • مشاور یا روانشناس اهداف و انتظارات زوجین را بررسی می‌کند تا حدودی بتواند میزان تفاهم آن‌ها را بسنجد.
  • روانشناس با دادن خود آگاهی به فرد کمک می‌کند تا بتواند در مقابل مشکلات و تعارض‌های احتمالی که ممکن است در طی زندگی مشترک با آن‌ها مواجه شود، عملکرد بهتری از خود نشان دهد.
  • تقویت مهارت‌های ارتباطی به زوجین کمک می‌کند تا خواسته‌ها و انتظارات خود را بهتر بیان کنند. بیان صحیح و ارتباط مؤثر از بروز بسیاری از مشکلات زندگی زناشویی پیش‌گیری می‌کند.

قبل از مشاوره ازدواج روانشناس یا مشاور برگزار‌کننده این جلسات شرایط فردی زوجین را بررسی کرده و در صورت وجود تعارض آن‌ها را آگاه می‌کند. به عنوان مثال، تفاوت مذهب یکی از نکات مورد توجه مشاوران است.

A 2012 study found that couples who engaged in premarital counseling reported higher levels of satisfaction in their relationship

pubmed.ncbi.nlm.nih.gov

در ابتدای زندگی بسیاری از زوجین به این موضوع اهمیت نمی‌دهند و آن را یک موضوع غیر مهم تلقی می‌کنند. مشاور این وظیفه را دارد تا زوجین را در مورد اهمیت این موضوع آگاه کرده و به آن‌ها گوش زد کند که تفاوت مذهب تأثیرات زیادی در آینده آن‌ها و حتی فرزندانشان خواهد داشت؛ بنابراین بهترین روش تصمیم‌گیری آگاهانه در مورد این موضوع است.

امور اقتصادی خانواده، مکان زندگی، میزان درآمد هر یک از زوجین و… از جمله دیگر موارد مهمی است که در سؤالات مشاوره قبل از ازدواج وجود دارد و مشاور به آن‌ها می‌پردازد.

توجه داشته باشید که شرکت در جلسات مشاوره به عنوان مقدمه ازدواج موفق به همه زوج‌ها پیشنهاد می‌شود. فرق نمی‌کند طرفین تجربه اولین ازدواج خود را دارند یا اینکه قبلاً طلاق گرفته و می‌خواهند مجدد ازدواج کنند.

ضرورت مشاوره قبل از ازدواج چیست؟

متأسفانه، جامعه هنوز نسبت به مشاوره پیش از ازدواج دید خوبی ندارد و این موضوع از عدم آگاهی نسبت به اینکه مشاوره قبل از ازدواج چیست نشأت می‌گیرد. این مسئله بسیاری از افراد را از مشارکت در مشاوره باز می‌دارد.

وقتی زوج‌ها جرأت می‌کنند رابطه‌شان را بررسی کنند و در مورد چالش‌ها و نقاط قوت خود صحبت کنند، رابطه‌شان به هم نزدیک‌تر می‌شود و می‌توانند از چالش‌های احتمالی در آینده جلوگیری کنند.

زوج‌هایی که از جلسات مشاوره می‌ترسند، ممکن است شک و تردیدهای اساسی داشته باشند که تمایلی به بررسی آن ندارند و این ممکن است یک پرچم قرمز برای مسائل آینده بعد از شروع زندگی مشترک باشد.

برخی از زوج‌ها ممکن است ترس داشته باشند که مشاور در بررسی مسائل مختلف، آن‌ها را سرزنش کند و اثر عکس بر رابطه آن‌ها داشته باشد. مهم است به یاد داشته باشید که مشاوره یک محیط امن و محرمانه است که می‌تواند به زوج‌ها کمک کند تا ارتباط برقرار کنند و نیازهای یکدیگر را بیشتر بشناسند.

پیشنهاد ما: افسردگی جزو دسته بیماری هایی است که درمان های مختلفی را برای آن تجویز می کنند برای کسب اطلاعات در رابطه با درمان افسردگیی می توانید مقاله درمان افسردگی را مطالعه کنید.

پرسش‌های قبل عروسی را بدانید بهتر است به ضرورت شرکت در جلسات مشاوره قبل از ازدواج حضوری یا آنلاین اشاره کنیم:

عوارض شرکت نکردن در مشاوره قبل از ازدواج

متأسفانه، بیشتر افراد قبل از ازدواج دچار رؤیا پردازی شده و در ذهن خود یک زندگی رؤیایی را تصور می‌کنند. زندگی رؤیایی که هیچ مشکلی ندارد! اما واقعیت زندگی مشترک با رؤیا پردازی تفاوت دارد؛ بنابراین در پاسخ به این سؤال که چرا مشاوره پیش از ازدواج یک نیاز است؟

باید گفت در جلسات مشاوره قبل از ازدواج حضوری یا آنلاین به زوجین کمک می‌شود تا تصور‌های رؤیا پردازانه خود را کنار گذاشته و با دید واقعی به زندگی نگاه کنند. این موضوع به زوجین کمک می‌کند تا مهارت‌های لازم برای مقابله با تعارض‌های احتمالی زندگی مشترک را به دست بیاورند.

قبل از ازدواج دلایل مختلفی سبب می‌شود تا زوجین شناخت کاملی از خود به دست نیاورند! اگر زوجین با عدم شناخت کافی وارد زندگی مشترک شوند، تعارضات زیادی در پیش خواهد بود.

مشاور به شما کمک می‌کند تا بدون ترس و نگرانی شخصیت واقعی خود را شرح داده و بر اساس آن کمک می‌کند تا خود را بهتر بشناسید. شناخت بهتر به افراد کمک می‌کند در موقعیت‌های مختلف رفتار بهتری از خود نشان دهند.

برای توضیح بیشتر در مورد اینکه چرا مشاوره پیش از ازدواج یک نیاز است؟

باید گفت: مشاور از زوجین می‌خواهد تا در مورد تصمیمات آینده خود برنامه‌ریزی داشته باشند و زندگی مشترک خود را هدفمند آغاز کنند. مهم‌ترین مزیت شرکت در جلسات این است که زوجین با گذراندن آنها به درک درستی از تصمیم‌گیری صحیح می‌رسند و می‌دانند که تصمیمات مهم زندگی باید با توافق دو طرف گرفته شود. به همین دلیل مشاوره مقدمه ازدواج موفق است.

وقتی حرف از مشاوره به میان می‌آید، سؤال‌های زیادی برای افراد مطرح می‌شود از جمله اینکه تعرفه مشاوره قبل از ازدواج چقدر می‌باشد و پرداخت هزینه مشاوره قبل از ازدواج بر عهده کیست؟

در این خصوص باید بدانید که هزینه جلسات مشاوره پیش از ازدواج تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار دارد، به همین دلیل نمی‌توان برای آن یک هزینه ثابت را بیان کرد. به طور کلی هزینه مشاوره های تخصصی در کلینیک‌های مختلف، متفاوت است و این هزینه بر عهده خود زوجین خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اختلال دو قطبی چیست؟

۸ دلیل مهم برای دریافت مشاوره قبل از ازدواج

  1. شناخت بهتر: مشاوره قبل از ازدواج به زوج‌ها کمک می‌کند تا بهتر یکدیگر را بشناسند و درک عمیق‌تری از نیازها و انتظارات هم‌دیگر داشته باشند. این موضوع از بسیاری از سوءتفاهم‌ها در زندگی پیشگیری می‌کند.
  2. ارتباط بهتر: مشاوره ازدواج به زوج‌ها مهارت‌های ارتباطی لازم را آموزش می‌دهد. آن‌ها می‌توانند در ارتباط با هم بهتر شنوا و متقابل باشند و این باعث می‌شود که ارتباطشان به‌خصوص در بحران‌های زندگی قوی‌تر و صمیمی‌تر شود.
  3. آماده شدن برای چالش‌ها: مشاوره به زوج‌ها کمک می‌کند تا برای مواجهه با چالش‌ها و مشکلاتی که در زندگی زناشویی ممکن است پیش بیاید، آماده شوند. آن‌ها می‌توانند مهارت‌های حل مشکل را یاد بگیرند و راه‌حل‌های بهتری برای مشکلات پیدا کنند.
  4. مدیریت خانواده: مشاوره به زوج‌ها کمک می‌کند تا در مورد مسائل خانوادگی و نقش‌های خانوادگی به توافق برسند. این باعث می‌شود که آن‌ها بتوانند روابط خانوادگی خود را بهبود بخشند و مشکلات مربوط به آن را به حداقل برسانند.
  5. مدیریت مالی: مشاوره به زوج‌ها کمک می‌کند تا درباره‌ی انتظارات و مسئولیت‌های مالی در زندگی به توافق برسند و مشکلات مالی احتمالی در آینده را کاهش دهند.
  6. توافق در مورد اهداف: مشاوره به زوج‌ها کمک می‌کند تا در مورد اهداف و آرزوهایشان به توافق برسند. این باعث می‌شود که هر دو طرف به سمت یک هدف مشترک حرکت کنند و روابطشان قوی‌تر شود.
  7. برنامه‌ریزی آینده: مشاوره به زوج‌ها کمک می‌کند تا برنامه‌ریزی درستی برای آینده خود داشته باشند. آن‌ها می‌توانند در مورد مسائلی مانند تحصیلات، شغل، و خانواده برنامه‌ریزی کنند.
  8. تسهیل تعامل با خانواده طرفین: مشاوره قبل ازدواج به زوج‌ها کمک می‌کند تا در تعامل با خانواده همسرشان بهتر عمل کنند. بدین صورت زوجین می‌توانند روابط خوبی با خانواده همسرشان برقرار کنند.

دکتر نازنین نورشاهی

چرا باید مشاوره ازدواج را جدی بگیریم؟

زوج‌ها قبل، حین و بعد از مراسم ازدواج سریعاً متوجه می‌شوند خیلی از ایده‌آل‌های زندگی‌ای که تصور کرده‌ بودند وجود ندارند و ازدواج آن‌طور که فکر می‌کردند آسان نیست. بعد از دوره ماه عسل، زوج‌ها اغلب با مشکلاتی مواجه می‌شوند که هرگز فکر نمی‌کردند پیش بیایند.

مطمئناً این چالش‌ها غیرعادی نیستند و مشاوره گرفتن از یک مشاور ازدواج می‌تواند به تقویت و حتی حفظ رابطه زناشویی کمک کند. مشاوره ازدواج برای رفع نگرانی‌های زناشویی مهم است، زیرا:

مشاوره قبل از ازدواج در مسائل زناشویی

مشاور به عنوان نوعی واسطه بین همسران عمل می‌کند و موجب تسهیل ارتباط سالم و مؤثر بین آنها می‌شود. به ویژه در جایی که زوج‌ها قصد دارند روابط خود را بهبود بخشند، اما مطمئن نیستند که چگونه این کار را انجام دهند.

مشاور می‌تواند به تحلیل الگوهای رفتاری همسران و شناسایی مواردی که منجر به تعارض می‌شود کمک کند. پس از شناسایی چنین الگوهایی، زوجین می‌توانند با کمک مشاور، روی اصلاح آن‌ها کار کنند.

ارتباط مؤثر یکی از مهم‌ترین جنبه‌های هر ازدواجی است، با این حال غیرمعمول نیست که زوجین به بن‌بست برسند و توانایی خود را در به اشتراک گذاشتن احساسات و نیازهای خود با یکدیگر از دست بدهند.

مشاوره قبل ازدواج می‌تواند برای کمک به ایجاد تصویری واقعی‌تر از اینکه هر یک از طرفین واقعاً چه کسی هستند، نه اینکه طرف مقابل چه کسی می‌خواهد باشد، بسیار مؤثر عمل کند.

این می‌تواند کمک زیادی به رفع سوء‌تفاهم‌ها و جلوگیری از بحث‌های بیهوده کند. اگر همسران از خواسته‌ها و انگیزه‌های یکدیگر آگاه باشند و به آن‌ها احترام بگذارند، مطمئناً یافتن زمینه‌های مشترک بسیار آسان‌تر است.

مشاوره پی از ازدواج می‌تواند ابزارهایی را در اختیار زوجین قرار دهد تا ارتباطات خود را بهبود بخشند، به عنوان مثال با حذف عادات بدی مانند قطع مداوم صحبت‌های طرف مقابل یا صحبت بیش از حد و عدم دادن فرصتی برای پاسخ دادن به طرف مقابل و… علاوه بر این، در مواردی که زوجین برای رویارویی با مسائل زمینه‌ای که باعث ایجاد مشکلات در ازدواجشان می‌شود، بی‌میل بوده یا بیش از حد مشغول بوده‌اند، مشاوره می‌تواند به عنوان بستری باشد که در نهایت می‌توان با این مسائل روبرو شد.

برای مشاوره ازدواج بايد به چه نوع متخصصی مراجعه کنيم؟

برای داشتن تجربه‌ای مثبت از مشاوره قبل از ازدواج، انتخاب متخصص مربوطه اهمیت بالایی دارد. انواع بسیاری از درمانگران وجود دارند که هر کدام دارای آموزش‌ها و سوابق مختلفی هستند.

هنگام جستجوی یک زوج درمانگر، باید در مورد آموزش و تجربه خاصی که درمانگر دارد بپرسید. مشاوران خانواده و ازدواج دارای مجوز متخصصانی هستند که به طور خاص برای کار با خانواده‌ها و زوج‌ها آموزش دیده‌اند.

مهارت‌های یک مشاور ازدواج خوب چیست؟

مشاور ازدواج ماهر با داشتن مهارت‌های بی‌شمار است که اثر عمیق و مثبتی بر روابط زناشویی می‌گذارد که مطرح کردن آن‌ها زمان زیادی لازم دارد اما ویژگی‌هایی که مشاور قبل ازدواج شما نباید داشته باشد به شرح زیر است:

  1. غیر قابل اعتماد است و اغلب جلسات را لغو می‌کند یا بدون اطلاع قبلی حضور نمی‌یابد.
  2.  فعالانه گوش نمی‌دهد، علاقه یا همدلی نشان نمی‌دهد، بازخورد ارائه نمی‌دهد، یا در طول جلسات حواسش پرت می‌شود.
  3. عدم تجربه در درمان زوج‌ها یا رسیدگی به نگرانی‌های خاص زوجین.
  4. خشونت شریک صمیمی، مسائل مربوط به سلامت روان یا سوء مصرف مواد را ارزیابی نمی‌کند.
  5. عدم آگاهی از نقشی که ارزش‌ها، فرهنگ، نژاد، جنسیت، پیشینه خانوادگی، موقعیت اجتماعی-اقتصادی و… در ازدواج دارند.
  6.  ارزش‌ها یا نظرات خود را تحمیل می‌کند یا پیشنهاد طلاق می‌دهد.
  7.  نمی‌تواند ساختار دوره مشاوره پیش از ازدواج را ارائه دهد.
  8.  هر دو طرف در طول جلسات درمانی احساس قضاوت یا ناراحتی می کنند.

آیا مشاوره پیش از ازدواج همان آموزش پیش از ازدواج است؟

مشاوره قبل از ازدواج و آموزش قبل از ازدواج دو مفهوم متفاوت هستند. در واقع، این دو مفهوم به دو رویکرد مختلف در آماده‌سازی زوج‌ها برای ازدواج اشاره می‌کنند. مشاوره ازدواج قبل از ازدواج معمولاً به مجموعه‌ای از جلسات تخصصی با یک مشاور یا روانشناس اشاره دارد.

هدف اصلی این مشاوره، کمک به زوج‌ها در شناسایی نقاط قوت و ضعف رابطه‌شان و ارائه راهکارها و استراتژی‌هایی برای مواجهه با چالش‌ها و تقویت رابطه زناشویی آن‌ها است.

مشاوره ازدواج قبل از ازدواج معمولاً شامل بحث در مورد ارتباط، انتظارات، مدیریت مناقشات، مسائل مالی و موضوعات دیگری است که مرتبط با زندگی مشترک زوج‌ها است.

آموزش ازدواج قبل از ازدواج به مجموعه‌ای از برنامه‌ها و کلاس‌ها اشاره دارد که زوج‌ها را به طور فعال در موضوعات مختلف آموزش می‌دهد. این برنامه‌ها ممکن است شامل کارگاه‌های آموزشی روانشناسی، نشست‌های گروهی، مطالعه مستندات، ویدئوها و منابع دیگر باشد.

هدف اصلی آموزش قبل از ازدواج، ارائه اطلاعات و مهارت‌هایی است که زوج‌ها برای موفقیت در زندگی خود و ساختن رابطه‌ای سالم نیاز دارند.

 آیا مشاوره پیش از ازدواج می تواند ازدواج را تایید یا رد کند؟

هدف اصلی مشاوره قبل از ازدواج ارائه راهنمایی‌ها و مشاوره‌هایی است که به زوج‌ها کمک می‌کند تا روابطشان را بهبود بخشند و مشکلات را کاهش دهند. در نهایت تصمیم نهایی برای ازدواج با خود زوج‌هاست و مشاوره تنها به عنوان یک ابزار کمکی در این فرآیند استفاده می‌شود.

در مشاوره ازدواج چه بگوییم؟

در مشاوره پیش از ازدواج درباره‌ی مسائل زیادی گفت‌وگو و بحث خواهد شد اما نکته مهم نحوه بحث درباره‌ی این موضوعات است. زوجین می‌توانند درباره‌ی اهمیت ارتباطات سالم در رابطه و مسائلی که ممکن است رابطه بینشان را خدشه‌دار کند، صحبت کنند و درباره‌ی راهکارهایی که برای حل مشکلات و بهبود روابطشان موثر است.

همچنین، در مشاوره ازدواج  به موضوعاتی مانند تعهد و احترام به یکدیگر اشاره خواهد شد. مهم است که زوجین بفهمند هر دو نیازمند تعهد و احترام به یکدیگر هستند و این موضوع را در زندگی روزمره خود عملی کنند.

علاوه بر این، در مشاوره ازدواج  درباره مدیریت خشم و استرس در رابطه صحبت خواهد شد. زوجین می‌توانند درباره‌ی راهکارهایی برای کاهش تنش‌ها و مدیریت خشم و استرس خود صحبت کنند.

روند مشاوره قبل از ازدواج چگونه است ؟

هر مشاور قبل از ازدواج، بنا به رویکرد منحصر به فردی عمل می‌کند، اما برخی از تکنیک‌های رایج مورد استفاده عبارت‌اند از:

۱ـ ایجاد فرصتی برای هر یک از شما برای بیان نظر خود و شنیده شدن توسط یکدیگر. یک مشاور قبل از ازدواج، آموزش دیده است تا زوجین را به ارتباط صادقانه تشویق کند و تشخیص دهد که چه چیزی‌های مانع این موضوع است و آن مسائل را برای‌شان شفاف کند و مطمئن شود که آن‌ها به وضوح توسط شریک زندگی شما بیان و درک می‌شوند.

۲ـ الگوبرداری از مهارت‌های ارتباطی خوب: یک مشاور قبل از ازدواج نحوه تعامل شما را به عنوان یک زوج مشاهده می‌کند و در مورد مهارت‌های ارتباطی شما بازخورد می‌دهد. آن‌ها همچنین این مهارت‌ها را در طول جلسه الگوبرداری می‌کنند و اغلب زمان می‌برد تا به طور خاص آن‌ها را به شما آموزش دهند.

۳ـ از زوج‌ها درخواست می‌شود که به طور مستقل امیدها، انتظارات و آرزوهای خود را برای زندگی زناشویی بنویسند. این شامل درخواست از زوج‌ها می‌شود تا درباره مسائلی که ممکن است ازدواجشان با آن‌ها مواجه شود یا نگرانی‌هایی که ممکن است داشته باشند، فکر کنند، و سپس آن‌ها را در جلسه مطرح کنند تا بتوان آن‌ها را در نظر گرفت و به آن‌ها رسیدگی کرد.

مشاوره پیش از ازدواج چند جلسه است ؟

اگر زن و شوهری مشاوره قبل از ازدواج را جدی بگیرند و در مورد احساسات خود با اشتیاق صحبت کنند و به طور کلی در جلسات مشاوره به صورت فعال شرکت کنند، مشاوره پیش از ازدواج به طور متوسط ۸ تا ۱۲ جلسه طول می‌کشد.

چه زمانی باید به مشاوره قبل از ازدواج مراجعه کنیم ؟

در حالی که بسیاری فکر می‌کنند صرفا چند جلسه برای مشاوره کافی است، در واقعیت ممکن است متوجه شوند که دوره زمانی طولانی‌تری در مورد آنها نیاز خواهد بود.

مشاوره ازدواج راهی به شما ارائه می‌دهد که پس از شروع مرحله زندگی زناشویی، روابط خود را در زمینه‌هایی که واقعاً مهم هستند، توسعه دهید. ارتباط، اعتماد، احترام و موارد دیگر را می‌توان برای اطمینان از برقراری یک رابطه سالم، قبل از ازدواج مورد توجه قرار داد.

در جلسه مشاوره قبل از ازدواج چه سوال هایی پرسیده می شود؟

سوالات درباره انتظارات از یکدیگر در رابطه:

  • ازدواج برای شما به چه معناست؟
  • چه انتظاراتی از همسر خود دارید؟
  • به نظر شما در ازدواج چه میزان آزادی شخصیت و استقلال باید حفظ شود؟

سوالات درباره ارزش‌ها و باورها:

  • چه ارزش‌ها و باورهایی در زندگی خود دارید که می‌خواهید در ازدواج حفظ کنید؟
  • چگونه باورهای فرهنگی و مذهبی خود را در زندگی مشترک با همسرتان ترکیب خواهید کرد؟
  • چه نقشی برای خانواده در زندگی خود می‌بینید؟

سوالات درباره ارتباط و صمیمیت:

  • چگونه با همسرتان ارتباط برقرار می‌کنید؟
  • چه راهکارهایی برای حل مشکلات در ارتباط با همسرتان تا به حال استفاده کرده‌اید؟
  • چگونه می‌توانید ارتباط عاطفی خود را با همسرتان تقویت کنید؟

سوالات درباره مدیریت بحران و اختلاف نظر‌ها:

  • چگونه به همسرتان احساسات خود را بیان می‌کنید؟
  • چگونه در مواجهه با مناقشات و نزاعات، خویشاوندانتان را کنترل می‌کنید؟
  • آیا تجربه‌ای از حل بحران‌ها در روابط گذشته دارید که می‌تواند به شما کمک کند در ازدواج موفق‌تر باشید؟

سوالات درباره مسائل مالی:

  • چه برنامه‌ریزی مالی‌ای برای زندگی مشترک خود دارید؟
  • هر یک چه سهمی در مدیریت مسائل مالی خواهید داشت؟

17 سوال متداول مشاوره قبل از ازدواج

در مورد سؤالات مشاوره قبل از ازدواج چهار چوب خاص و مشخص شده‌ای وجود ندارد، زیرا پرسشنامه بر اساس ویژگی‌های شخصیتی زوجین و نیاز‌های رابطه آن‌ها مشخص می‌شود. بدیهی است که تمامی زوجین شرایط یکسانی ندارند، پس سؤالات مشاوره ازدواج هر یک و روند کلی جلسات مشاوره ممکن است تفاوت‌هایی با هم داشته باشد.

با این وجود در مورد سؤالات مشاوره قبل از ازدواج باید بدانید که برخی از سؤالات مشاوره ازدواج مشترک هستند و از بیشتر زوجین پرسیده می‌شود.

در مواردی که مشاور نیاز به شناخت بیشتر زوجین و درک بهتر انتظارات آن‌ها از زندگی دارد، از ابزار‌هایی به نام پرسشنامه استفاده می‌کند. به طور کلی، مشاور کمک می‌کند تا جواب پرسش‌های قبل عروسی را بدانید.

در ادامه برخی از سؤالات پر تکرار در جلسات مشاوره پیش از ازدواج آمده است:

  1. به نظر شما بزرگ‌ترین مشکلی که ممکن است بعد از ازدواج پیش بیاید، چیست؟
  2. اگر در زندگی مشترک دچار تعارض شدید، آن را چگونه حل خواهید کرد؟
  3. آیا می‌توانید در مورد مسائل مختلف با یکدیگر صحبت کنید؟
  4. به نظر شما چه عواملی تأثیر مخرب بر روی رابطه مشترک زوجین دارد و سبب خراب شدن آن می‌شود؟
  5. آیا در مورد تفریحات و سرگرمی‌های مورد علاقه خود حرف‌زده‌اید؟
  6. مسئولیت اداره امور مالی خانواده بر عهده چه کسی است؟
  7. آیا در مورد فرزند‌آوری تصمیم گرفته‌اید؟
  8. چه توقعاتی از طرف مقابل خود دارید؟ آیا این توقعات منطقی است؟
  9. ازدواج را چگونه تعریف می‌کنید؟ چه انتظاراتی از ازدواج دارید؟
  10. چه ارزش‌ها، باورها و مقدساتی در زندگی خود و شریک زندگی تان دارید؟
  11. اهداف و آرزوهای شخصی و مشترک شما چیست و آیا در راستای آن‌ها تلاش می‌کنید؟
  12. چگونه با تفاوت‌ها و اختلافات خود برخورد می‌کنید؟ آیا برای حل اختلافات از الگوهای سالم استفاده می‌کنید؟
  13. چگونه ارتباط و اتصال خود با همدیگر را احساس می‌کنید؟
  14. چگونه تجربه‌ها و تربیت‌های گذشته‌تان بر روی روابط خود تأثیر می‌گذارد؟
  15. چگونه مشکلات و فشارهای روزمره را مدیریت می‌کنید؟
  16. چه انتظاراتی از نقش‌ها و وظایف زناشویی خود و شریک زندگی‌تان دارید؟
  17. چگونه به توانایی‌ها و استعدادهای همدیگر احترام می‌گذارید و آن‌ها را پشتیبانی می‌کنید؟

چگونه می‌توان در جلسات مشاوره شرکت کرد؟

خوشبختانه در این مورد هیچ محدودیتی وجود ندارد. کلینیک‌های روان‌شناسی زیادی خدمات مشاوره قبل ازدواج را ارائه می‌دهند. اگر شرایط شرکت حضوری را ندارید، باز هم جای نگرانی نیست. بسیاری از کلینیک‌ها شرایطی را فراهم کرده‌اند که امکان استفاده از خدمات مشاوره قبل از ازدواج آنلاین و تلفنی برای زوجین وجود دارد.

خدمات مشاوره آنلاین روانشناسی پیش از ازدواج بیشتر برای افرادی مناسب است که می‌خواهند بدون محدودیت مکانی کلینیک مناسبی را برای مشاوره خود انتخاب کنند.

برگزاری جلسات مشاوره آنلاین روانشناسی پیش از ازدواج این امکان را فراهم کرده تا در هر جایی که زندگی می‌کنید، بدون داشتن محدودیت بتوانید بهترین کلینیک روانشناسی و مشاوره نظیر کلینیک روانشناسی دکتر نازنین نورشاهی را انتخاب کرده و در جلسات آن شرکت کنید. توجه داشته باشید هزینه مشاوره قبل از ازدواج به حضوری یا مجازی بودن آن هم بستگی دارد.

در مشاوره ازدواج چه بگوییم؟

بعد از این سؤال که در مشاوره ازدواج چه سؤالاتی پرسیده می‌شود؟ پرتکرارترین سؤال این است که زوجین می‌خواهند بدانند در مشاوره ازدواج چه بگوییم؟

برای پاسخ دادن به این سؤال که در مشاوره ازدواج چه بگوییم؟ پاسخ قطعی وجود ندارد! جلسات مشاوره هر شخص به خود آن فرد بستگی دارد.

شما باید در این جلسات تمامی ترس‌ها و نگرانی‌هایی که در مورد ازدواج دارید را مطرح کرده و از مشاور بخواهید تا به شما برای مدیریت این نگرانی‌ها کمک کند.

مشاور به شما تکنیک‌هایی یاد می‌دهد که بتوانید با شناخت بهتر خود و شریک زندگی‌تان ترس و نگرانی را از خود دور کرده و تصمیم‌گیری بهتری داشته باشید.

جمع بندی:

به عنوان سخن پایانی باید گفت: در این مقاله به توضیح بیشتر در مورد مشاوره قبل از ازدواج پرداختیم. دانستید که ازدواج یکی از مهم‌ترین تصمیمات زندگی هر فرد است که تأثیرات زیادی بر جنبه‌های مختلف زندگی او دارد. اهمیت این تصمیم سبب شده تا افراد برای داشتن انتخاب بهتر نیاز به کمک و راهنمایی داشته باشند.

فرد راهنما‌کننده باید شخصی متخصص باشد، از این رو بهترین گزینه مشاور یا روانشناسی که تخصص و مهارت کافی در این زمینه را دارد. مشاور به زوجین کمک می‌کند بهتر خود و همسرشان را بشناسند و به آن‌ها مهارت‌هایی را یاد می‌دهد که بتوانند در صورت بروز مشکل یا تعارض عملکرد بهتری داشته باشند.

تایید شده توسط: تیم روانشناسی کلینیک دکتر نورشاهی
نکته: این مقاله صرفا جهت آگاه سازی شما کاربران عزیز می باشد و برای هرگونه اقدام درمانی باید با مشاور متخصص در ارتباط باشید.
تاریخ بروزرسانی مقاله: 11 شهریور 1402

منابع:

onlinelibrary.wiley.com

www.carlwhitaker.org

5/5 - (9 امتیاز)

پشتیبانی سایتمشاهده نوشته ها

Avatar for پشتیبانی سایت

تیم اختصاصی کلینیک روانشناسی دکتر نازنین نورشاهی همیشه در تلاش هست تا بتواند محتوا های با کیفیتی را برای شما عزیزان منتشر کند. اگر تمایل به خواندن موضوع خاصی دارید می توانید موضوعات مورد نظر خود را از طریق ایمیل برای ما ارسال کنید تا برای آن موضوع برای شما محتوا تولید کنیم.

10 دیدگاه

  • این سوال که راجب توقعات از یکدیگر هست به نظرم مهمترین سوال قبل از مشاوره ازدواج هست

    • سلام مهوش عزیز برای دریافت مشاوره های مختلف می تونید در ساعات کاری با مجموعه در تماس باشید.

  • مشکلی که من دارم اینکه اصلا طرف مقابل من تو سرش نمیره که ما باید مشاوره قبل از ازدواج بگیریم و یه سری موضوعات رو پیش یک سوم شخص مطرح کنیم من تو این مرحله گیر کردم و نمیدونم چطوری باید بکشونمش توی‌ کلینیک‌ اصلا

    • سلام مرتضی عزیز، این موضوع تعداد از پیش تعریف شده ای نداره، نسبت به وضعیت فعلی شما بستگی داره.

    • سلام ساجده عزیز، سوالات مشاوره قبل از ازدواج سوالاتی نیستند که به صورت پیش فرض از قبل آماده شده باشه، نسبت به موضوعاتی که شما به مشاورین مطرح می کنید از شما پرسیده می شوند، البته که در مقاله تعدادی از متداول ترین سوالات مشاوره قبل از ادواج هم گفته شده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *